Pieniny 2007
HOME AKCE    FOTOGRAFIE BLOG

Podzimní vandr v Pieninách a Spišské Maguře
12.10. - 15.10.2007

Hlavak - Krabice posledni zachranyMomo, který se rozhodl letošní výpravu odpískat kvůli svému byznysu, se s námi velkoryse rozloučil přímo na hlaváku a my nastupovali do vlaku bohatší o "Krabici poslední záchrany". Danajský dar v podobě litrovky tuzemáku a dalších drobností se sice postaral o báječnou atmosféru v kupé, ale zároveň se stal příčinou kvalitní tupky, se kterou jsme v Popradě o půl šesté vlak opouštěli. Hlavobol a ospalost se navíc postaraly o to, že jsme propásli návazný autobusový spoj a tak jsme se přes Kežmarok do Na pltich do Prielomu DunajceČerveného Kláštora dokodrcali až kolem desáté. První oslovená plťařská společnost nám dala najevo, že z nás nic nekouká a že by nám vypravili vor jen když zaplatíme tři tisíce slovenských kaček. Druhá firma byla mnohem vstřícnější a tak jsme se za dvacet minut nalodili na pět svázaných pltí a odpíchli se od břehu Dunajce.

Na pltich v Prielome DunajcaPrevoz po modre znacce na druhou stranu DunajcePlavba s výkladem nám bezbolestně zpřístupnila hlavní atrakce Pienin z žabí perspektivy. To abychom se později při pohledu shora dobře orientovali.  Od vody se sice pod bundy natahovala sychravá zima, ale s hltem pálenky se dala docela dobře zvládnout. Přistáli

Na vrcholu Sokolicejsme na slovensko-polské hranici a dál pokračovali po modré značce do Polska. Ta nás po pár set metrech zavedla k přívozu a na západním břehu Dunajce pokračovala vydatným stoupáním k vrcholu Sokolice (747 m). Během zastávek jsme postupně odkládali teplé bundy, Jenda si dokonce odložil i polívku, co nabral v Červeném Kláštoru, snad to byl poslední dozvuk krabice poslední záchrany. Dvousetmetrový výstup s batohy jsme zarazili u mýtného chlapíka, který po nás chtěl pajsku. Dostal pajsku a my se začali sbírat na poslední kus cesty k vrcholu. Ale chasník spustil, že pani něrozumjali, že Sokolicu zobačíme jen když každy zaplatí pajsku. Taková inflace už se nám nezamlouvala a začali jsme si zase nandavat batohy,že halt vrcholek obejdeme. Asi nechtěl vypadat jako škrt a nakonec nás nahoru pustil jen za tu padinu. Sráz z vrcholu Sokolice dolů k hladině Tatry z vrcholu SokoliceDunajce byl parádní.Cesta pokračovala nahoru dolu po hřebenu přes Czertežik. Docela nás překvapilo, kolik Poláků je tam taky na výletě, a to byl pátek. Dokonce jsme se téměř srazili s tuctem mladých jeptišek, ruce na růžencích, nohy v pohorkách, dvanáct rychlých Pozdravpánbu a byly fuč. Péťa si jich ani nestačil všimnout, protože se zrovna honil někde ve stráni za svou neposednou karimatkou, co mu vyskočila z batohu

První bivak v polských Pieninácha rozeběhla se na výlet. V půl páté jsme začali hledat vhodné místo na stanování a nakonec jsme ho našli pár set metrů od značené cesty mezi vysokými buky. Dlouho se nikomu z nás nestalo, že bychom šli spát hned po večerníčku, ale tady jsme si od zívání huby mohli roztrhnout. V sedm hodin se zadrhl poslední zip a o pár minut později už jsme zařezávali.

Červený Kláštor při sestupu z polských PieninTri Korony od DunajceK ránu kolem páté na stan bubnoval děšť, ale když jsme v osm hodin vylézali ze spacáků, na pláštěnky to naštěstí nebylo. Po žluté značce jsme uzavírali oblouk polskými Pieninami a mířioli zpátky do Červeného Kláštora. Michal se tradičně propadl na zadní pozice:

Dunajec v Cervenem Klastore a Tri KoronyV klášteře"Z celýho národního parku uvidim akorát ty vaše prdele...". Při sestupu nás snad nohy bolely víc než když jsme se plazili do vrchů, ale kolem poledního jsme opět přecházeli státní hranici dole v Kláštoře. Posilněni haluškami jsme odlovili kešku přímo u areálu kláštera,

V klášteřeTri koronyna nádvořích nasáli trochu historické atmosféry, podiskutovali, jestli kdy mniši vzali zbraň do ruky a pak zase vyrazili do kopců na slovenské straně, po modré značce k sedlu Cerla. Traverz na vrch Targov sem tam skýtal pěkné výhledy na Prielom Dunajca, na dominantu Pienin Trzy Korony a na stěny Sedmi mnichů. Do Lesnice jsme se svalili odpoledne, našli relativně rovný flek pro stany na zatravněném políčku místních sedláčků a šli se podívat na večerní život tohoto poutního místa. Aby byla nálada, smotli jsme brčko z darů Momovy krabice poslední záchrany. Jenže materiál kromě vůně nevydával vůbec nic, účinné látky jaksi chyběly. Ještě že měli v místní hospodě Šarišskou desítku.

Ráno v druhém kempu v Lesnici
Cestou z LesniceRáno se opakoval scénář z předešlého dne. Před rozedněním slejvák, ale jak jsme se vybatolili ze stanů, déšť ustal, jen po obloze se honily nesympaticky šedivé mraky. Přestože byly jen tři stupně, velmi rychle jsme se zahřáli během hodinového stoupání na

Haligovksé skály - skála s keškouZlatým listím k Lipníkusedlo Pod Plašnou, odkud jsme zamířili na Haligovské skály. Na rozcestí s červenou hřebenovkou jsme potkali chlapíka z horské služby, co sloužil hlídku v právě probíhajícím horském duatlonu. Když slyšel, že jdeme na Spišskou Maguru, ironicky nám popřál veľa šťastia, protože to tam může vypadat jako opičí dráha. Prý pořád následky vichřice z roku 2004.
Na vrcholku jedné z Haligovských skal jsme našli další kešku, vápencové kameny v mokru kvalitně klouzaly. Během sestupu se začaly mraky postupně protrhávat a tak se nám místy naskýtaly kouzelné výhledy na Haligovce, údolí Lipníku a hřebeny Spišské Magury, sem tam zalitých sluncem.

Haligovské skályHaligovce
Díky zvětšené viditelnosti jsme ale taky seznali, že jsou vrchy Magury zasněžené. Máme se na co těšit. Ve Veľkém Lipníku nikde v hospodách nevařili, aspoň jsme zase pojedli něco z batohů a ulevili ramenům. Běhěm gáblíku u kostela právě končila mše, procesí

Velký LipníkObed u kostela v Lipnikugoralských tet se šinulo kolem a tak se nám dostalo řady pozdravpánbu a přání dobré chuti, farář prohodil pár slov, bylo to príma. Za Lipníkem nás čekala už jen Magura a pět set metrů výstupu. Ale ne najednou. Během odpoledne jsme stoupali po pastvinách a často jsme se ohlíželi zpátky do doliny a na hraniční hřeben Pienin. To už se mraky nadobro protrhaly a my si vychutnávali zlatý podvečer.

Panorama Pienin

Pod Čierťažem jsme objevili příhodnou mýtinku se spoustou drobného dřeva po těžbě a tak jsme si konečně dopřáli večerní oheň. A jak tak sedíme, kecáme a popíjíme, najednou poľovník s puškou. "Dobrý večer, chlapci, možem sa u vás trochu zohriať? Už od troch hodín čakám na jeleňa. A nič..." Děláme místo a nabízíme lahev s meruňkou, kde jsou ještě tak dvě deci. "Ďakujem veľmi, ale to vám nemožem všetko vypiť..." To nás pravda ani nenapadlo, zřejmě jsme zvyklí na menší míry.

Zapalujeme oheňU ohněDan vypráví

Ranní námrazySpolečná s TatramiVzduch byl po ránu skutečně mrazivý, všude šedivák, i na stanech, Jendovo triko, co si večer zapomněl na větvi, se dalo lámat. Ale slunce a hlavně stoupání na Větrný vrch (1112 m)  nás záhy vysvléklo. Pod vrchem se zpoza horizontu na západě vynořilo

Panorama z Větrného vrchu

Na hřbetu Větrného vrchuVýhledy na jih při sestupu do Vyšných Ružbachůpanorama Tater a v tisíci metrech nás čekal led a sněhový poprašek, tak jak jsme to včera viděli z Haligovských skal. Červená značka zmizela, po hřbetu vedla jen dřevařská cesta, plná bahna a vyjetých kolejí. Nakonec jsme podle navigace seběhli bukovým lesem,

V SympóziuKonec cestydokud jsme opět nenarazili na značenou cestu, a po ní dál na jih do Vyšných Ružbachů. Tam jsme odlovili poslední dvě kešky, jednu přímo v lázeňském areálu a druhou v nedalekém travertinovém lomu na kraji vesnice, kde od roku 1964 vznikaly kamenné plastiky a vytvořily tak unikátní přírodní galerii soch.  Se zapadajícím sluncem jsme po silnici došli do Nižných Ružbachů, kde nás čekala autobusová zastávka a s ní i konec letošního vandru po slovenských kopcích.