Feraty Hallstatt
HOME AKCE  FOTOGRAFIE BLOG
Předpověď pro oblast Hallstattu je dobrá, tiskneme si profily zdejších vybraných ferat a vydáváme se na letošní výpravu do Solné komory poprat se s některými z nich.

Pátek 26.9.2014

Probouzíme se do mlhavého rána. Jsme na nejvyšším možném parkovišti u Gosausee, kam jsme dojeli kolem půl třetí v noci. Někteří z nás tedy mají naspáno jen pár hodin a jiní, co se vezli v leže na posteli, jsou celí rozjuchaní s dvanácti hodinami v zádech. Na rozjezd Michal doporučil cvičnou feratku Laserer Alpin steig, která je udělaná ve skále přímo nad hladinou křišťálově průzračného jezera. V první části se střídají obtížnosti B a C, zvykáme si na práci rukou. Mokrá skála místy nepěkně klouže. Po Himmelsleiter se dostáváme nad turistickou okružní stezku kolem Gosausee. Dobře zajištěná cesta stoupá výš o nějakých dvacet metrů, stále se pohybujeme v příjemné obtížnosti B a C. Mírný sestup nás přivádí k atrakci jak pro lezce, tak pro turisty. Nad cestou je natažená asi patnáctimetrová lanová lávka. Jeden po druhém ji překonáváme a pak už jen kousek lehkého lezení a stojíme zpět na výchozím bodě. Hlavní atrakce však teprve začíná. Momo se nervózně poplácává po kapsách, pak je obrací jednu po druhé naruby, ale klíčky od auta jsou fuč. "Prostě jsem si je takhle zavěsil na karabinku za kalhoty, vůbec to nechápu...", kroutí hlavou. My taky. Podnikáme zoufalý výstup na palouk, kde je návštěvní kniha Laserer klettersteigu, ale je to marné. Momovi nezbývá, než sehnat někoho v Praze, kdo nám doveze náhradní klíčky. Na cestu se vydává Hanička. Sraz v Hallstattu. Tam se nicméně vydáváme i my Vaškovým autem, abychom si vylezli stěnu Echerwand. Ta se tyčí přímo nad městem a jsou z ní pěkné výhledy na jezero, Dachstein a hory okolo. Škoda, že střídavě mrholí a je dost nepěkně. Původní předpovědi, že páteční počasí nás může pozlobit nanejvýš dopoledne, se ukázaly jako liché. U nástupu potkáváme poslední členy jiné české skupiny, ostatní už jsou nad námi ve stěně. Jak lezeme nahoru, domy Hallstattu pod námi se stále zmenšují. Chvílemi drobně sprchne, naštěstí se nekonají žádné průtrže. Nejlepším kouskem je vzdušné lezeni  obtížnosti D nad vyhlídkovým žebříkem, pak pár lehčích teras a jsme na vrcholu Echerwandu. Restaurace na horním konci lanovky je zavřená. Fotíme se na vyhlídkové terase a pak po klikyhákovaté cestě sestupujeme přímo na Hallstattský hřbitov a přes něj do uliček historického centra. Musíme se upíchnout někde, kde počkáme na Haničku s klíči. Mimo centrum konečně nacházíme přijatelnou hospůdku s výhledem na jezero. S polévkou a pivem hodiny příjemně ubíhají. Po deváté hodině klíče dorážejí. Hanička se moc nezdržuje, obrací auto na zpáteční čtyřhodinovku do Prahy. Tohle asi bude Momo dlouho žehlit. Zůstáváme na parkovišti u Gosausee. Z aut a plachet vytváříme něco, co se velmi podobá malému vietnamskému tržišti, Sapě. Z dostupných surovin vaříme ňamky, ke slovu přijde i kytara s houslemi. Jestli jsme na parkovišti někomu vadili, jsme se nikdy nedověděli.

Sobota 27.9.2014

"Potřeboval bych jít do stěny...", zahajuje Vašek vyšeptalým hlasem ranní konverzaci. Kolují růžové pilulky. Moc se nezdržujeme a přejíždíme do Stroblu a odtud k Postalmu. Tady je speciální feratka Postalmklamm, která vede po stěnách soutěsky nad korytem říčky Weißenbach. Zahajujeme přechodem rozkývané visuté lávky s kluzkými prkénky. Ostatně, klouzavé lezení nás bude provázet celou cestu podél potoka. Padesát metrů kramlí v kolmé skále, pak následuje lanový most k protější stěně. V 1-2 metrových intervalech jsou na ní shora zavěšená konopná lana k udržení rovnováhy, ale i největší šílenci se raději chytnou horního ocelového lana. Nikdo nechce testovat účinnost feratového setu. Dál opět pokračuje kluzká stěna v působivě sevřené soutěsce. V nejužším místě musíme znovu na druhou stranu. Tady ale není žádná lávka. Jen jistící lano nad hlavou a v každé stěně zatlučená ohnutá kramle. Není to kdovíjak daleko, ale překročit se to nedá. Musíme skočit. Ve dvacetimetrové výšce to v podbříšku trochu zalechtá. Od přeskoku je to jen kousek k poslední lávce u velkého vodopádu a soutěsku necháváme za sebou. Lesem po pěšině stoupáme k Gamsleckenwand, parádní stěně, kde se to hemží obtížnostmi C a D. U paty skály si ale musíme počkat. Před námi je početná skupina Čechů (jak jinak) z cestovní agentury Alpin tour. Aspoň máme možnost se podívat, jak se leze po extrémni  feratce obtížnosti F, která je zde alternativou nástupu do stěny. My bychom ji asi nedali, já určitě ne. Míru bolí ruka a tak se dalšího výstupu vzdává, obchází skálu, že se sejdeme nahoře. Když je cestovka konečně za rohem, cvakáme se do lan i my. Déčkový nástup v převislé stěně je v rukách skutečně cítit. Pak se ale začínají objevovat panoramata okolních hor a lezení se stává velkým požitkem. Míru nikde nevidíme, jdeme tedy jediným možným směrem, abychom se dostali k horským boudám na postalmských pastvinách někde ještě výš nad námi. Cestou opět docházíme českou skupinu a čekáme, než se probojují přes poslední atrakci - Dschungelbrücke nad vodopádem Weißenbachu. Míra stále nikde, mobilní signál taktéž. Až když jsme na loukách, daří se nám s ním spojit. Je na cestě k autům, my na cestě opačným směrem ke Käserei Schnitzhofalm. Moma s Vaškem bere k parkovišti svým vozem mladý pár, který seděl u sousedního stolu. Jsme rádi, dlouhý sestup nikoho neláká. Cestou se porozhlédli po možném místě na nocleh. Jedno na doslova drzém místě uprostřed pastvin s výhledem na okolní panoramata. Druhé schované v lese na jakési mýtině. Já s Momem, horňáci, jsme přehlasováni a se soumrakem sjíždíme níž do lesa. Je pravda, že tam nefičí studený vítr a během chvilky hoří poctivý táborák. Vaříme gnocchi se vším, co máme, opět zní kytara s houslemi a padají poslední lahve vína. Já také padám. Ve snaze donést nějaké dřevo mi klacek podráží nohy a ocitám se na hlavě mezi kopřivami. Nakonec přece jen spíme pod hvězdami. Někomu doteklo, že svítání na otevřené pláni bude úžasné. Obloha je přímo svatojánská, dávám k lepšímu výklad o hvězdách. Za odměnu se v záklonu kácím do bláta. Zatracená gravitace...

Neděle 28.9.2014

Ráno je skutečně nádherné. Vymetená obloha, sluneční paprsky hřejí, hřeje i vařič velkou pánev a na ní voňavá míchaná vajíčka se slaninou. "Já už budu jezdit jenom takhle. S batohem už se nikdy nehodlám vláčet!", maluje si budoucnost Míra. Uvidíme. Nedaleko za Stroblem směrem na Salzburg, v obci St. Lorenz parkujeme v dlouhé lajně aut na soukromé louce a nad námi se tyčí v celé své kráse Dračí stěna - Drachenwand. Vystoupáme k úpatí, pohlédneme vzhůru a vidíme jen nekonečnou frontu lidí a nad nimi další lezce a ještě výš opět zástup. A jsme z toho trochu otrávení, znovu čekat, než budeme moci popolézt pár metrů a takhle pořád dokolečka. Ale jakmile se dostaneme k lanům a do stěny, zácpa se kupodivu nějakým zázrakem rozptýlí a my si v pohodě lozíme. Drachenwand není náročný, většinou stupeň B, sem tam C. Můžeme v pohodě lézt po skále a nespoléhat se na lano. S nastoupanými metry se nabízejí stále lepší výhledy na Mondsee a okolní Alpy. Menší zácpa se utvořila před visutou lávkou a tak máme dost času se kochat. Lávka je fajn, pod nohama skutečně velká hloubka. Na druhé straně, trochu bokem, je na stěně připevněná lavička z parku. Spíš asi z nějaké salaše, nicméně dobrá atrakce, kterou ovšem okupuje Vašek a nevypadá, že by chtěl uvolnit místo někomu dalšímu. Tak pokračujeme dál po skobách strmou hladkou stěnou, zatímco se hluboko pod námi po jezeře proháněji plachetnice a surfaři. K vrcholu Drachengipfelu pak už vedou jednoduché úseky a choďáky. Na vršku je nabito a za námi se valí další štajgeři. Moc se proto nezdržujeme, jen společnou fotku, pak ještě jednu na dračí dírou a sestupujeme. Vlhké kořeny a šutry jsou zrádné, sestup nám přijde určitě náročnější, než samotná ferata. Vašek si zvrtne kotník, já sebou pro jistotu ještě jednou praštím o zem. Za odměnu si před cestou dopřáváme kvalitní schnitzel v hospodě v St. Lorenzu, pak nás už čeká jen čtyřista kilometrů zpátky domů.