Chorvatsko 2010
HOME AKCE  FOTOGRAFIE BLOG
S nevalnou vidinou delší dovolené během letošních prázdnin jsme operativně využili svátků a na šest dní odjeli do Chorvatska. Já a děti jsme tuto zemi navštívili poprvé v životě, abychom aspoň na chvíli ochutnali slanou vodu a nechali se koupat v jadranském slunci.

Čtvrtek 1.7.2010

Primošten
Výhled ze hřbitova na vrcholu ostrova
Před kostelem Svatého Jiří
Zvědavec
Primošten z Google Earth
Pohled z okna apartmánu na zabouřené nebeRada od sousedů, že jejich známí jezdí na Jadran nikoliv klasickou cestou přes Vídeň a Slovinsko, ale Maďarskem kolem Budapešti a Balatonu, se mi nejdřív zdála trochu přitažená za vlasy, ale Michelin i naše navigace do auta se tvářily, že to je jen půlhodinka navíc a hlavně, riziko zácpy minimální. Kdo se dneska hrne k Balatónu, že. Holky jsem ve středu odpoledne vyzvedl v Raškovicích, nijak moc se netvářily, stále v bludu, že razíme na turistiku do Moravského krasu, a kolem deváté večer jsme odstartovali. Zvolená trasa byla skutečně celkem volná a tak nám kilometry ubíhaly. I s dvouhodinovým spánkem jsme za kuropu vjížděli do Chorvatska a mířili do Dalmácie k Šibeniku. Nic jsme si předem neorganizovali a tak sjíždíme z dálnice na Vodice, že se tam porozhlédneme. Ale tohle městečko nás nijak extra nezlákalo k zastavení, tak objíždíme Šibenik a pokračujeme podél pobřeží směrem na Primošten. Kempíčků je u silnice dost, stejně tak i cedulí inzerujících apratmány. Na hranicích Primoštenu v turistickém biru sjednáváme ubytování v apartmánech Gordana, tak dvěstě metrů od moře, s přístupem na pláže kempu. Všude vidíme české espézetky.
Naše první kroky vedou samozřejmě k moři. S plnou polní - brýle, šnorchly, všechno, co k vodě patří. Koupání je bezva, pláž kamínková se skalisky, ale do moře se dá vejít velmi dobře. Nad pláží jsou navíc i sprchy se sladkou vodou, úplný luxus. I šnorchlování není úplně nudné. První rybky se vyhřívají ve vodě hned u břehu, o kus dál hejna sardinek a kdoví čeho. Najednou hřmí a začínají nám na hlavy bubnovat první kapky. Na obzoru vidíme, jak se na nás žene liják, a tak srabíme a balíme.
Samozřejmě z toho nic není. Nechce se nám ale vracet a tak se jdeme podívat do Primoštenu. Je znát, že je půl páté. Uličky města jsou téměř liduprázdné, vše je ospalé, siestové. Na vršku u kostela Sv. Jiří bloumáme mezi hroby, přes které je nádherný Odpolední jadranská impresevýhled na moře a okolní ostrovy. Skvělé místo pro poslední odpočinek. Má tu být schovaná i jediná místní keška, ale nejsme úspěšní. Z dlažby uliček ještě pořád sálá nasbíraný polední hic, tak honem zmrzku a mizíme. Večerní koupání je skvělým osvěžením.

Pátek 2.7.2010

Dalmátský Jadran
Noc je tropická, před spaním klimatizaci vypínáme a ráno se probouzíme vedrem. Nejvyšší čas odvalit se na pláž. Dopolední koupání je prima, žádné davy lidí. Jen vlny jsou dneska trochu větší, pro holky by plavání na hloubku mohlo být riskantní a tak se necháváme ošplouchávat u břehu. Po siestě se vydáváme hledat nějaké jiné místo. U jednoho piniového hájku je voda až kýčovitě tyrkysová, ale je to asi tím, že se skály u břehu hned propadají do hloubky a navíc jsou poseté ježovkami. Nic pro nás. Nedaleko pak nacházíme příjemnou plážičku v malé zátoce. Alice se šnorchlem se za mnou srdnatě drží v závěsu i na hloubce. Odměnou nám je pohled na hvězdice a dokonce i na chobotnici, která se uvelebila u jednoho balvanu. Šťouchám do ní ploutví, ale jen vystrčí chapadlo, jinak se ani nehne.
Večerní rynek v PrimoštenuDneska jdeme na toulku Primoštenem až později, po západu slunce. A je to nebetyčný rozdíl. Na promenádě i na rynku se to hemží lidmi, zahrádky hospod jsou obsazené, všechno žije. Dole ve starém městě je vystoupení lidových tanečníků, to se holkám moc líbí.

Sobota 3.7.2010

Modelka v Trogiru
Trogir - večerní život
PotápliceSchéma neměníme, dopoledne šnorchlujeme pod kempem, proháníme hejna sardinek a ve svěží bríze mastíme karty. Po obědě pak pojíždíme dál na jihovýchod, abychom se opět poohlédli po nějakém novém koupání. Nakonec stavíme v Marině, kde se v hlubokém zálivu skrývá přijatelná městská pláž s jemnějším zrnem a se spoustou mladých rodin s dětmi. Přístup do vody je mírný, dá se říct, že je to takový slaný rybník. A tak si bereme holky do práce a snažíme se je trochu učit plavat.
Mapa Marco Polo dává nedalekému městu Trogir dvě hvězdičky, tedy bychom si ho neměli nechat ujít. Přijíždíme téměř za tmy a při hledání parkoviště míjíme davy lidí. Asi je tohle pobřežní městečko velkým lákadlem. A skutečně, historické centrum je jedním velkým labyrintem se spletí uzounkých uliček, ve kterých je dlažba od tisícovek a tisícovek bot ošlapaná do lesku. Malé prodavačky mušlí v TrogiruPřed středověkými hradbami stylově kotví historické škunery, po nábřeží korzují  mraky turistů. Nedaleko katedrály Svatého Vavřince se necháváme zlákat na zmrzlinu z červených pomerančů. Je přímo lahůdková. A zároveň je to taková sladká tečka za dnešním programem.

Neděle 4.7.2010

Skradin s kotvištěm lodí národního parku
Národní park Krka
Na mostě u vodních mlýnů
Koupání pod Skradinskými kaskádami
Dnes se poprvé necháváme budit budíkem.  V plánu máme výlet do národního parku Krka. Naše naděje, že z rána by nemuselo být vražedné vedro, vzaly za své, když jsme zpocení nasedli do auta a teploměr ukázal 31 stupňů. V půl desáte vystupujeme v Skradinu, času máme akorát na to koupit si v kanceláři lístky do rezervace a nalodit se na parník Majka Danica, který nás během půl hodiny doveze k nejbližším a nejmohutnějším vodopádům řeky Krky - Skradinsky buk. Sama Krka je považovaná za nejhezčí krasovou řeku Chorvatska, byť měří od pramene až k ústí do Jadranu pouhých 72 kilometrů. Holky by se nejraději hned vrhly do vody, ale kdepak, cachtání si necháme až na konec. Místo toho stoupáme až na horní okraj kaskády, kde u starých vodních mlýnů a valchoven začíná naučná stezka. Je to jako když se člověk zanoří do nějakého tropického pralesa - pod lávkami všude tečou ramena a ramínka Krky, mokřady a břehy stíní husté koruny fíkovníků a dubů, v ostrůvcích slunce se vyhřívají hejna ryb. Podél několika vyhlídek na vodopády se postupně dostáváme zpět dolů k největší travertinové laguně, která je zpřístupněná ke koupání. Tím myslím, že je dovolené se tam koupat. Vstup je dost komplikovaný, travertin pod hladinou skrývá jednu past za druhou, ale to nás nemůže Modrá lagunaodradit. Snad jsme se ani nemuseli utírat. Před odjezdem parníku zpět do Skradinu přichází bouřka s průtrží mračen, naštěstí jen krátkou a celkem teplou.
Po siestě v klimatizovaném apartmánu jedeme do Primoštenu na večeři. Alice má děsně spadeno na tradiční mušle - "modré človíčky", jak jim říká. Ale po prvním soustu zezelená a už o nich nechce ani slyšet. A přitom byly místní slávky velmi chutné.

Pondělí 5.7.2010

Potáplice

Celodenní koupání a relax před odjezdem domů, nemáme chuť někam jezdit a zkoušet štěstí na jiných místech pobřeží.

Západ slunce od PrimoštenuTak jako se Alice vlastním způsobem domáhala dovolené u moře - "Víš co? Franta v Řecku, Adriana v Chorvatsku, a my nic..." - v podobném tónu tuto naši krátkou chorvatskou anabázi i zhodnotila. "Víš co? My pět dní, Adriana celý prázdniny..."