Belluno
HOME AKCE  FOTOGRAFIE BLOG

Návrat k osvědčenému schématu s týdnem na horách a týdnem u moře. S Ivčou ale oba máme bolavé koleno, takže horské túry nahradí mototuristika.

Neděle 16.7.2017

Už jsme vzhůru, když do šumu řeky Piave zazní zvony okolních kostelů, aby svolaly své farníky na nedělní mši. My se také zvolna vydáváme na obhlídku Belluna, letně nedělně ospalého. Jižní bránou Porto Rugo vstupujeme do uliček starého města, které nás po dvou, třech odbočkách vyplivnou na Piazza del Duomo, starém náměstí, kterému vévodí impozantní bazilika Svatého Martina. Z otevřených dveří se linou tóny varhan a lákají nás do kostela. Mše v italštině má velké kouzlo. Rozumím sice jen padre, filli, spirito sancto a amen, ale to nevadí. Koukám, že Ivča stojí jak plameňák na levé noze, aby odlehčila bolavému kolenu. "Sedni si", šeptám a ukazuji na prázdnou lavici u zadní stěny. Posunkem naznačuje, že teď nemůže, všichni kolem v pozoru, zrovna probíhá fáze mše ve stoje. Až po chvíli můžeme ulevit svým bolavým kloubům. Jakmile zase zavelí vztyk, raději jdeme zase o dům dál. Hned naproti kostelu na zahrádce baru relaxují u vína italští strýcové, sem tam teta. A za zatáčkou další sympatická zahrádka kavárny. Severní brána nás vyplivne na hlavním náměstí Mučedníků. Promenády v podloubích, parčík s obřími cypřiši. Zahrádky kaváren a barů. Do kanceláře turistických informací jsme přišli pozdě, cedule jasně říká, že v neděli jen do dvanácti. Doma je však dost brožur a mapiček, něco z nich na odpoledne vyčteme. Po siestě startujeme auto a jedeme asi půl hodiny na západ do Valle de Mis, přehrada i kaskády na přítoku jsou často zmiňované mezi turistickými atrakcemi. Nepočítali jsme ale s tím, že v neděli polovina obyvatel města vyjede tím samým směrem. Zkrátka a dobře, absolutně není, kde zaparkovat. Tak jedeme dál hlubokým údolím sevřeným mezi Monte Pizzon a Monte Agnelezze. Úzká silnička, zákruty a tunely nám připomínají francouzskou soutěsku gorges de Galamus, i když zdaleka není tak exponovaná. Po krátké zastávce u jakési umělé hráze pokračujeme ve stoupání až do tisíc metrů vysoko položené obce Rivamonte Agordino s krásnými výhledy severovýchodním směrem a pak zase serpentinami dolů do Agorda. V protisměru jedou kolony aut a motorek, my jediní jak na truc míříme do hor ještě na jednu obhlídku, konkrétně do údolí Valle de San Lucano. Malý kostelík San Lucano je usazený mezi impozantními velikány Monte San Lucano a Monte Agner. Večerní slunce dělá pěkné světlo, na piknikových odpočívadlech už téměř nikdo není, vychutnáváme si zastávku u řeky Tegnas, než se zařadíme do štrůdlu aut mířících do větších měst v údolí.

Pondělí 17.7.2017

Probírám se v půl sedmé a jdu si rozhýbat ztuhlé klouby ven. S foťákem v ruce se courám na druhou stranu řeky Piave, abych si udělal pár snímků Belluna v ranním světle. Není to tady naproti našemu apartmánu ideální, ale co už. Máme v plánu se vrátit k jezeru Mis. Je pondělí, takže by tam nemusely najíždět takové davy jako včera. Navigace nás dneska vede tak úzkými a kroucenými silničkami, které jsou snad dělané jen pro místní Pandy. Nejdříve jedeme až za jezero ke kaskádám Cadini del Brenton, kde na přítok řeky Mis během času v měkčím vápenci vymlel kaskádů menších vodopádů a tůní s průzračnou tyrkysovou vodou. Vracíme se kousek zpět na rekreační plac, kde ještě včera nebylo k hnutí. Dnes jsme na celé louce jen my, nějací Němci a pár Francouzů. Voda v přehradě je průzračná a skvěle osvěžující, tak se jen koupáme, sluníme a lenošíme. Holky soutěží, která najde a donese ke břehu větší kámen. Skoro zvítězila Alice. Skoro se taky ale utopila, jak ji balvan táhl ke dnu. "Když se topíš, tak ten kámen pustíš! To je pravidlo!", uzavírá zápolení Klára. Odpoledne se přesouváme pár kilometrů dál na západ do městečka Feltre. Kus od parkoviště míjíme zdejší baziliku Sv. Petra, do které proudí doslova davy lidí, u stolečku před kostelem fronta, kolem nás procházejí pracovníci červeného kříže, o kus dál postává párek policistů. Načež se rozezní kostelní zvony. Netušíme, o co jde, až později v turistickém infocentru dostáváme odpověď, že se jedná o pohřeb nějakého místního významného občana. Historické centrum města stojí na poměrně strmém kopečku, kam se necháváme pohodlně vyvézt výtahem. Překvapuje nás totální absence lidí, kromě pár kopáčů, kteří zde hloubí snad v každé druhé uličce. Jinak mrtvo. I budovy vypadají mrtvolně. Na řadě paláců a historických budov visí plachty s nápisy VENDESI, na prodej. Mysleli jsme, že ve čtyři odpoledne už siesta končí, tady ale nikoliv. Až když se branou vyvalíme na hlavní třídu pod starým městem, začíná to žít. Holky berou útokem místní otevřenou hadrárnu OVS, já si zatím objednávám pivo v baru hned vedle. Za dvě pade mi symaptická slečna podává dvojdecku místní červézy. Stihl bych vypít tři takové, než se Alice s nadílkou nových tenisek objeví před krámem. Cestou k parkovišti zastavujeme u jediného krámku s pohledy, který jsme zde potkali. Je to čirá hrůza, ale jeden kvalitní exponát bereme a posíláme Šárům. Letos máme velkou šanci zabodovat s nejstrašnějším pohledem. Jestli ovšem dojde. Trafikant nám totiž neprodal obyčejnou známku, nýbrž něco speciálního, ovšem museli jsme to hned napsat a hodit ještě u něj do kaslíku, tak uvidíme.

Úterý 18.7.2017

Je nádherně líné ráno. Holky spí až do půl desáté. Ivču a mě bolejí kolena, Alice skoro nemůže chodit, protože večer dělala sto dřepů, tak se nevrháme do žádných větších akcí. Popojíždíme podél řeky Ardo, jak daleko to jde, pak už pokračujeme pěšky, abychom se podívali na průrvu Bus de Buson. Původně jsem myslel, že je na dně rokle a Ardo jí protéká, ale poslední voda tam tekla, když končila doba ledová cca před patnácti tisíci lety. V příkrém svahu se nám nejdřív zjevuje puklina jak vchod do pekla. Mezi skalami teplota prudce klesá a my procházíme přízračnou průrvou až do "dvorany", kde jsou na suťovisku posazené řady zteřelých trámů představujících hlediště auditoria. Na Youtube jsem viděl záznam koncertu, který tu proběhl a možná se tu akce pravidelně opakují. Nyní jsme tady ale sami a pomalu nám naskakuje husí kůže. Výstup na hlavní cestu nás však spolehlivě rozhicuje a zachvíli jsme u auta a u Ivči, která s námi sestup do rokle neabsolvovala. Po náležitě vychutnané siestě se oblékáme do lepšího a po dálnici frčíme na jih podívat se na sousední provinční město Treviso. Nejsou to tak úplně Benátky, ale městem protéká pár kanálů, domy jsou stavěné rovnou z vody, v uličkách se najde řada středověkých paláců, takže alespoň částečně to nádech Benátek má. A co je hlavní, všichni turisté jsou pryč, v Benátkách. V Trevisu ve velké míře převážují domorodci. Kanály nejsou takové, že by po nich mohly plout lodě a navíc co chvíli mizejí v tunelech pod domy, ale to nevadí. Večerní hodiny se pro návštěvu města ukazují jako ideální, v ulicích je příjemný ruch, zahrádky barů se zaplňují, zkrátka město žije. Na Piazza Indipendenza v samotném centru stojí firemní prodejna United Colors of Benetton, místního známého módního podniku. Dávám holkám peněženku, sám si sedám na jednu z mnoha kamenných lavic a pozoruji rej kolem. Měním objektiv na tele a zkouším si fotit v pohybu místňáky na kolech, kterých je tu spousta. Je to zábava, třeba to vyjde na koláž. Courání po městě a hlavně třičtvrtě hodiny v Bennettonu dalo Ivčině kolenu zabrat a na další chození už nálada chybí. Taky se začíná hlásit hlad. Vracíme se nikoliv po dálnici, ale po okreskách s tím, že někde na nějakou restauraci musíme narazit. Prima pizzerii nacházíme až v Pieve do Soligo téměř na úpatí prvního hřebene hor, který musíme překonat. S absolutně nacpanými bříšky v půl jedenácté začínáme serpentinami stoupat z Toveny do sedla San Boldo. Škoda, že je tma, výstup je sevřený mezi strmými kopci a závěr stoupání je okořeněn nítěnkou uzounkých osvětlených tunelů, které při pohledu zdola vypadají doslova přízračně. Přestože jedu pomalu, hromada zatáček a plné žaludky holkám nedělají dobře. Do Belluna přijíždíme téměř za pět minut dvanáct, doslova i přeneseně...

Středa 19.7.2017

Rádi bychom se podívali na Belluno a okolí z ptačí perspektivy. Takovou možnost nabízí lyžařské středisko Lonegal a hřeben Monte Faverghera. Stoupáme autem, kam až se dá, tedy až k restauraci La Casera u horního konce lyžařského vleku nad Lonegalem. Dál už musíme pěšky. Ivča zůstává na působivé vyhlídce do údolí s jezerem Santa Croce, já s holkama stoupáme po žluté značce. Stezka vede nad srázem do údolí, pomalu mizí stromy a nastupují rozsáhlé pastviny. Kousek před alspkou botanickou zahradou nám jde naproti šedivý ovčácký pes, asi z místní pastoušky, co má nade dveřmi nápis Carabinieri. Sbírka v botanické zahrnuje převážně květenu východních Alp a je moc pěkně udělaná, včetně výhledů na Belluno a do údolí řeky Piave. Na vrchol Monte Faverhera se nám už nechce, tak po hlavní cestě sestupujeme zpět k parkovišti. Ivča nám nikam neutekla, dáváme vynikající cappuccino a pak opatrně sjíždíme zákrutami dolů do města. Večer jdeme na couračku do města, sednout si někam do baru. Původně jsme chtěli jít kolem šesté, ale nějak jsme zaspali a nahoru se dostali až kolem osmé. A to už je pozdě. Většina obchodů zavírá v 19:30, takže to v uličkách vypadá stejně opuštěně a mrtvě jako v neděli v poledne. Ještě že na náměstí funguje bar. Dvakrát si jdeme k okýnku pro Aperol spritz, kolem posedávají páry a partičky mladých maminek s dětmi, atmosféra je moc prima. Cestou do města jsme náhodou objevili eskalátory mezi horním Piazza Duomo a parkovištěm u řeky, a tak ho k Ivčině úlevě využíváme cestou zpět domů, kde nás čeká partička Macaa.

Čtvrtek 20.7.2017

Po včerejším stoupání nahoru do města má Ivča koleno celé rozbolavělé, tak vymýšlíme, co zajímavého by se dalo dělat, aby to nevyžadovalo žádné dlouhé chození. Nakonec vítězí nápad vydat se proti proudu řeky Piave, která nám každou noc šumí pod okny, až k jejímu pramenu necelých pět kilometrů od hranic s Rakouskem. Cestou zastavujeme na zajímavých místech. První je skalní soutěska mezi obcemi Campolongo a Sappada. Podívat se jdu jen já, ženské lenoší. Nakonec možná dobře. Soutěska je hluboká a strmá. Vyšlapaná cestička nejdřív vede lesem podél dřevěného plotu. Následuje branka se značkou zákaz vjezdu. Očividně tudy nic jet nemůže, takže platí pro lidi. Nikde nikdo, tak branku přelézám. Za zatáčkou další zákaz vjezdu a za ním velmi strmé železné schůdky mířící kamsi dolů k hučící řece. Překračuji i tuto značku a spouštím se dolů a dolů. Od posledního schodu pak srázem traverzuje stezka, místy jištěná ocelovým lanem. Pokračuji po ní až do samotného kotle průrvy. Dál už vidím jen průrvu mezi kolmými skalami, kterou se prudce valí zkalená řeka. A vysoký vodopád slabého přítoku. Fotím a filmuji, pak se otáčím a opatrně se vracím zpět. Rozhodně jsem takovou adventuru nečekal. Kousek za Sappadou se Piave odklání od hlavní silnice a podél ní vede jen úzká silnička pro jedno vozidlo, která je plná velmi strmých zákrut. Holky trpí, Ivča si co chvíli zakrývá oči. Jak stoupáme, teplota klesá, charakter krajiny se mění na vyloženě horský, kolem rostou už jen smrky a modříny. V 1840 metrech jsme konečně na konci cesty u pramene řeky. Alice v tílku a kraťáskách mezi turisty v horských outfitech vypadá dost nepatřičně. Taky jen vyběhne na focení a jde se honem schovat zpátky do auta, je tady sedmnáct stupňů s čerstvým větrem a to se jí nelíbí. Nad námi se tyčí stěna Monte Peralba, přes údolí halí vrchol Monte Lastroni černý mrak. Nebe je vůbec celé zatažené a v dálce je slyšet bouřkové hromování. Se zastávkami pomalu sjíždíme zpět. Při posledním focení vedle mě spadne jedna kroupa, pak druhá. A najednou jich padají celé kýble, rachotí o kapotu, jet se nedá, polovinu auta schováváme pod střechu domku, co příhodně stojí u silnice, která se pomalu mění na bílý potok. Jak rychle přišla, tak rychle přestala a my můžeme pokračovat dál do Pieve di Cadore, malého městečka, kde stojí rodný dům renesančního malíře Tiziana Vecelliho. S Klárkou se jdu podívat na kopec nad městem, kde by kromě opuštěné pevnosti měl být i pěkný výhled na jezero Lago del Centro Cadore. Pevnost jsme našli, od ní pak lozíme po kozích pěšinách na severní konec kopce, kde nakonec nacházíme vyhlídkovou terasu s kýženým rozhledem po okolí. Cappuccino a zmrzlina pro všechny jsou příjemnou tečkou za dnešním nenáročným cestováním.

Pátek 21.7.2017

Nad postelí nám celý týden visel soused pan Čadil, resp. kresba hlavy od Michelangela Buonarottiho, která věrně vystihuje jeho podobu.V poslední výletní den jedeme na trochu netradiční místo, Valmorel. Dočetli jsme se o něm na Tripadvisoru a v některých brožurkách. Nejde o nic speciálního, spíš naopak, je to oblast horských luk a hospodářských samot schovaných mezi kopci. Kopci, nikoliv velehorami s téměř kolmými stěnami. A skutečně, jakmile za sebou na návsi necháváme auto, vede nás silnička mezi rozkvetlými loukami, které jsou balzámem na duši. Uklidnit potřebuje především Ivča, protože naše navigace pro trasu na Valmorel vybrala sice tu nejkratší, leč offroadovou. A kamenitá točitá cesta s prudkým stoupáním po jedné straně a druhým neméně strmým srázem na starně druhé pro ni byla doslova očistcem. Jakmile opouštíme vesnici a dostáváme se na svažité pastviny, otevírají se před námi výhledy na okolní kopce i vzdálené hřebeny Dolomit. Škoda, že je silný opar, za příznivějších podmínek musí být vyhlídky nádherné. Bez velehor na druhé straně Bellunského údolí bychom si mohli myslet, že jsme někde v Beskydech, tak výrazně se ráz tohoto kousku země vymyká běžné zdejší krajině. Jen to vedro je navýsost italské. Slunce pálí i přes opar, nehne se ani lístek a my se potíme jak dveře od chlíva. Úleva nikde žádná, zachraňuje nás až klimatizace ve Škodovce. Zpět do Belluna už jedeme po delší, leč asfaltové silnici, která navíc místy nabízí půvabné pohledy do údolí a protější vrcholy Dolomiti Bellunesi.

Sobota 22.7.2017

Ráno se nám daří vyjet asi pět minut po šesté. Rádi bychom se vyhli kolonám na hranicích. I tak dojíždíme štrůdl aut asi deset kilometrů před přechodem mezi Slovinském a Chorvatskem a hodinu v něm pojíždíme. Horší je situace před tunelem Novy Svjet. Kdo ví z jakého důvodu se před ním tvoří zácpy, cestou k pobřeží mu předchází celá řada tunelů a jen zde je fornta. A ne ledasjaká, celkem v ní popojíždíme dvě hodiny, než nás tunel pohltí a vyplivne na přímořské straně hor. Pak už jedeme bez problémů, provoz navíc slábne za každým dalším sjezdem z dálnice, až i ta za Makarskou končí. U pana domácího v Trsteniku je jen jeho dcera a ta nás navádí na úzkou klikatou silničku do Dingače. Po třinácti hodinách jsme konečně na místě.

Neděle 23.7.2017

Na jedinou místní oblázkovou pláž se stahují veškeré rodiny s dětmi i bez nich, a je tudíž zaplněná. Na náš apetit až moc. I tak zde ale v pohodě poleháváme a šnorchlujeme až do dvou hodin. Nastává čas oběda a siesty, odpoledne se na pláž ale nevracíme, využíváme terásky a vlez do moře hned pod apartmány.

Pondělí 24.7.2017

Po dopoledním koupání a siestě se sbíráme a jedeme do Orebiče, kde se na poslední chvíli naloďujeme na přívoz do Korčuly. Loď nás po dvaceti minutách vyplivne v korčulském přístavu a my se noříme do úzkých, spletitých uliček starého města. Dochází na pohledy, suvenýry, zmrzlinu, pálení svíček v kostele (v kostele Sv.Marka nikoliv, tam mají zakázán vstup v kraťasech). Kousek od domu Marca Pola pořizujeme levandulové mazání a Klára už nás pomalu navádí zpátky do přístavu, abychom náhodou nezmeškali plavbu zpět na pevninu. Čas odjezdu jsem ale popletl, zmátly mě šipky na jejich jízdním řádu a tak musíme čekat celou hodinu, než průvodčí zavelí k nástupu. Už za tmy jedeme zpět do Dingače, raději pomalu, přes silnici nám totiž běhají divoká zvířata a neradi bychom se s některým potkali.

Úterý 25.7.2017

V noci přišla bouřka s deštěm, ale na ranních teplotách se to téměř neprojevilo. Parno a hic jako obyčejně. Zamračená obloha se během snídaně vyjasnila a tak jsme vytáhli matrace jen na útesy pod barák. Koupání je dnes komplikovanější, změna počasí přinesla mnohem větší vlny, než jaké byly včera. Skočit do moře se dá lehce, vylézt jde pohodlně jen po žebříku u sousedního mola a plavání je ve vlnách trochu náročnější. Tak si alespoň rozbouřené pobřeží fotím a natáčím, když dnes ze šnorchlování nic nebude. Navečer se jedeme kouknout na kopec do Potomje, jestli se tam dá navštívit nějaké vinařství, ochutnat a koupit nějaké to víno. Po pár otočkách zajíždíme do vinařství Matuško. V prodejně / vinotéce nás vítá mladá slečna a hned jestli se nechceme kouknout do sklepa. My jako že rádi a ona jen cvakne vypínačem a říká: „Tak tady po schodech dolů a pozor ať se neztratíte, je to tam docela velké.“ To říká mě, co prošmějdil i arcibiskupské sklepy v Kroměříži? Nakonec jsem musel uznat, že nepřehání. Sudy do všech směrů, alkovny k posezení, kobky na archivy, nalahvované regály, dokonce chodby s amfórami a za sklem jak za výlohou obří moderní nerezové tanky. Matuško na nás udělal dojem. Po návratu ochutnáváme bílá i červená a nakonec si pár lahví kupujeme s sebou. Vyhlášený Dingač je podle očekávání dost drahý, přes sto kun, tak si ho bereme jen dvě lahve, k tomu místní šardonku a Palvac maly, který tady také prohlašují za původce kalifornského Zinfandelu, podobně jako se k tomu v Itálii hlásí apulijské Primitivo.

Středa 26.7.2017

Dneska s Alicí plánujeme ponory. Objevili jsme bójky, kde se dá po laně snadněji cestovat do hlubin, než jen tak s ploutvemi.  Zapínám hloubkoměr na kameře a pomalu ručkuju ke dnu. U kotvy je to mínus sedm metrů. Dávám Alici instrukce a pak už jede sama. A má to tam! I s povedenou fotkou, ta hned putuje oznámit ten výkon na Facebook. Já si nakonec dělám osobák bez lana jen s ploutvemi. Dvanáct metrů, dál už to nejde, teplota vody se prudce láme na čtrnáct stupňů a to se nedá. Siestu krátíme, protože jedeme ještě dál na jih podívat se na dalmatský klenot Dubrovnik. Zaparkovat v tomhle strmém městě poblíž centra je kumšt a když nakonec zabíráme volný flek, protočí se mi panenky, když po mě parkovací automat chce čtyřicet kun na hodinu. Ale co už, je to jen deset minut k bráně do starého města a my se pomalu noříme do úzkých uliček pod hradbami. Když po schodech vystoupáme ke kostelu Sv. Ignáce, vyhrkne Alice: „Tady přece točili Hru o trůny!“ Asi má pravdu, ve sledování seriálu je z nás nejdál a kromě toho se to tu rekvizitami a odkazy jen hemží, turisté se fotí s meči, zvoní se na zvonce, chybí jen obnažená Cersei, škoda. Hradby nás vedou až na samý vršek města, dolů na hlavní třídu co chvíli odbočuje strmá ulička se spoustou schodů. Když  nakonec jednou takovou dopajdáme až do nížin města, odměňujeme se pak v sympatické pizzerii večeří. Od Onofrijevovy kašny se po hlavní třídě Stradunu vracíme k bráně, kterou jsme do města vešli. Dubrovnik je skutečně krásný, jedinou vadou byly davy návštěvníků, kterými jsme se museli doslova prodírat.

Čtvrtek a pátek 27.-28.7.2017

Dalmatská idyla. Sluníčko, teplota kolem sedmadvaceti, sedíme pod piniemi, koupeme se, čteme. Odpoledne odjíždí slovenská rodina, co tu vegetila tři týdny. Já si jedu navečer okruh přes Potomje a Trstenik, abych nadělal nějaké fotky pobřeží, pak ještě vyrážíme na otočku do krámu v Orebiči, abychom nakoupili pár dobrot a dárků s sebou do Čech. Přichází pátek večer. V sedm hodin za sebou zavíráme dveře a vydáváme se na dlouhou c0estu do Hradešína. Dingač na Pelješacu je sice daleko, ale je nádherný, toto místo určitě povedeme v paměti.