Ötztal 2018

Podzimní feratové lezení v rakouském ötztalu 28.9.-30.9.2018

Panorama z vrcholu Pockkogelu 2807m

Časný termín vandru a solidní předpověď počasí vedly k tomu, že jsme do batohů sbalili feratové sety a vyrazili do rakouského Ötztalu užít si pár zajištěných cest.

KÜHTAI PANORAMA KLETTERSTEIG

Nástup obtížnosti D/E na Kühtai Panorama KlettersteigV noci jsem dojeli na velké parkoviště lyžařského areálu v Kühtai. Ráno nás probudilo slunce a modrá obloha. Nástup na ferratu Kühtai Panorama nám zabírá asi hodinu a půl. Na sluníčku jsme se zapotili, ale samotná ferata je vedená v severní stěně, takže pořád ve stínu. Obavy z prochladnutí jsou zbytečné. Krátce po nástupu přichází na řadu kramlový stoupák s převislým úsekem (obtížnost D) a ten nás zahřál dostatečně. Lehčí úseky jsou velmi dobře zajištěné, ale větší zábava je lézt bez pomoci kramlí a lan. Stupů a chytů zde je dost. Posledním déčkovým výšvihem dosahujeme vrcholu Pockkogelu ve výšce 2807m. Panoramata jsou nádherná, jsme tu sami, je to neskutečná paráda. Výrazně horší než celý výstup je strmá stezka dolů k přehradě Finstertal. Nohy v botách docela trpí, osvěžení se jim dostává až v samém záveru v ledovém potůčku vedle parkoviště. Autem se přesouváme do údolí Ötztal, kde na nás zítra čeká  další kousek. Celkem náhodou nacházíme ideální plácek na přenocování, odhrabanou mýtinu se spoustou suchých větví na oheň. Stanovat načerno se zde nesmí, nicméně to místní policie toleruje, jak jsme se na vlastní kůži přesvědčili, když kolem nás policejní auto dvakrát projelo bez jakýchkoliv dotazů. Potvrdil nám to i jeden místní lezec Thomas, který zde s námi přespával  druhý den.
Topo zde.

REINHARD SCHIESTL KLETTERSTEIG

Kolmá stěna Reinhard Shiestl KlettersteigLuxusně přístupná feratka, která se tyčí přímo nad hlavní silnicí kousek za Längenfeldem. Pohled vzhůru z místa nástupu může trochu budit obavy. V kolmé stěně nabouchané kramle mizí kdesi za hranou skály hrozně vysoko. Tady už se po skále moc lozit nedá jako na Kühtai, člověk je rád za železné stupy a ocelové lano. Dobrou polovinu stěny lezeme téměř kolmo vzhůru. Krátkým traverzem se pak dostáváme pod déčkový převis, kde je to náročnější spíš mentálně, než fyzicky. Pod nohama totiž není nic než stometrová propast k silnici, na které  projíždějící auta vypadají jako angličáci. Na tuhle stěnu by se neměl pouštět nikdo, kdo trpí závratí nebo má strach z výšek. Dále nás čeká ještě jeden déčkový, kolmý kout, jinak je to celkem na pohodu. Na pastvinách nad stěnou nás do očí trkne cedule lákající k celoročnímu občerstvení. Zlákat se rádi necháme a rozhodně neděláme chybu. Orosené pivo v hřejivém popoledním slunci, košt likérů paní domácí, kde lépe se dá probrat právě dokončený výstup. Neméně pohodový je i sestup po široké štěrkové cestě do Längenfeldu.

JUBILÄUMS - KLETTERSTEIG "LEHNER WASSERFALL"

Nejtěžší úsek feraty Jubiläums U Kašny v centru Umhausenu děláme drobnou ranní hygienu, abychom na poslední feratu  - Jubiläums Klettersteig - vypadali cajk. Nástup začíná v malé obci Lehn kousek za Winklenem. K prvním lanům je to asi dvacet minut poctivého stoupání. Dnes už zdaleka nejsme sami, kolem nás jsou i další partičky a rodiny  s feratovými sety, občas se na stěně musí čekat. Ale nikam nespěcháme, máme to na pohodu. Lehnerův vodopád je nejprve jen slyšet. Teprve až se stěnou trochu povyleze, objeví se v celé kráse svých osmdesáti metrů. Tato zábavná feratka nabízí sportovněji založeným borcům odbočky k úsekům s obtížností D/E. Z nás se dnes na to cítí jen Momo a je docela zklamaný, že nikoho neumluvil. Z naší jednodušší varianty sledujeme, jak nastupuje do stěny jen kousek od padající vody. Obtížná část je tam poměrně dlouhá, stále mírně převislá stěna. Často odsedává, protřepává ztuhlé ruce. Setkáváme se před lanovým mostem přes vrchol vodopádu. Je docela zadýchaný a že to zadarmo nebylo. Lanový most je celkem zábavná atrakce, ale opět jen pro ty, co nemají strach z výšek. Pod nohama není nic jiného než vodopád, který se s burácením valí do hluboké rokliny. Slabší povahy ho mohou po cestičce obejít. Pohodlnou lesní cestou sestupujeme asi půl hodiny přímo na parkoviště v Lehnu. Pozdní oběd v Ötzu je pěknou tečkou za povedeným prodlouženým víkendem v rakouských stěnách.