Štolpišská alpská silnice
Na konci druhé
světové války těmito místy ustupovala jednotka německé armády. Po
pětadvaceti letech se v těchto místech nacházely trosky obrněného
vozidla a pojízdné dílny.
Z
hlavní silnice u chaty Smědava odbočuje Štolpišská silnice. Stoupá k
rozcestí Na Knajpě a poté pokračuje náhorní planinou až do míst, kde
pramení Velký Štolpich.
Při stavbě silnice musely být v těchto
místech překonány podmáčené a rašelinné úseky. Nejprve je bylo potřeba
odlesnit a odvodnit pomocí příkopů, které byly hluboko zaříznuty do
mohutných vrstev rašeliny. Dnes jsou tato místa zpevněna betonovými
panely nebo živičným povrchem.
Tato silnice bývá v létě velmi využívána cyklisty a v zimě po ní vede trasa lyžařské magistrály.
V
dřívějších dobách bývala spojnice zvaná i Alpská. Tento název je
oprávněný, protože byla navržena vskutku odvážně. Vodní tok překlenulo
několik mostů a největší klesání divokou roklí Štolpichu překonali
stavitelé velkou protáhlou zatáčkou. Nebylo vůbec jednoduché toto
postavit, a proto v těchto místech stojí velká opěrná zeď, zvaná
Galerie. Na stavbu této opěrné zdi bylo použito stovky na sebe
narovnaných žulových kvádrů. Tato kyklopská práce našich předků uvádí v
úžas každého navštěvníka. V dnešní době se jedná o stavebně-technickou
památku, kterou je potřeba zachovat pro další generace.
V závěru
už tato významná komunikace mírně klesá k Ferdinandovu. V těchto
místech z ní odbočuje jiná silnice, takzvaná Rauscheckova cesta. Ta od
těchto míst dosti strmě vystupuje ke křižovatce zvané Hřebínek.
Na
konci druhé světové války těmito místy ustupovala jednotka německé
armády. Po pětadvaceti letech se v těchto místech nacházely trosky
obrněného vozidla a pojízdné dílny. Podél cesty vedla ještě mnoho let
po válce stará telefonní linka, která spojovala ferdinandovskou hájovnu
s Novou loukou. V letech 1998 až 1999 byla cesta za velkých nákladů
opravena.
Stavba Štolpišské silnice byla dokončena v roce 1891.
Stala se velkou chloubou tehdejších stavitelů jizerskohorských cest.
Lesnický personál o cestu velmi pečoval. Každý vzniklý výmol byl ihned
opraven, takže vozovka byla stále sjízdná pro koňmi tažené povozy a
kočáry.
V roce 1958, kdy toto území zachvátily povodně, byla
silnice velmi narušena. Teprve v roce 2000 byly její dva úseky
zrekonstruovány.
Článek vznikl s použitím knihy Jizerské hory včera a dnes, jejímž autorem je Otokar Simm. Více dobových obrázků na http://www.frydlantsko.com/data_Jizerky/Stolpichc/Stolpichc.html
|